Przejdź do głównej zawartości

Jak zbudować dom szkieletowy? cz. 1



Budowa domu szkieletowego Cz. I



Domy szkieletowe są bardzo atrakcyjne, lecz potrafią odstraszyć potencjalnego zainteresowanego ilością pracy jaką należy włożyć w rozpoczęcie projektu. Wiele osób wybiera budynki murowane, bo nie ma pojęcia jak zabrać się za postawienie konstrukcji drewnianej. W dzisiejszym wpisie postaram się przybliżyć jak wygląda proces planowania domu szkieletowego.


https://drewnamoc.blogspot.com/p/projekt-dom35.html
kliknij w zdjęcie


Jestem cieślą z wieloletnim doświadczeniem, a budynki wykonane z drewna to dla mnie codzienność, dlatego sądziłem, że budowa nie będzie wielkim problemem. Posiadałem indywidualny projekt, którego celem było dumne reprezentowanie mojej przyszłej firmy. Miał być nowoczesny i energooszczędny, wpisując się we współczesne ramy. 
Postawiłem na doświadczonego architekta z wyższej półki. Chociaż był to jego pierwszy dom szkieletowy, współpraca przebiegła bez zarzutu. Wszystko zapowiadało się pięknie, do czasu, gdy musiałem zatrudnić odpowiedniego konstruktora.

Ceny za wykonanie podstawowego projektu oscylowały w granicach 2000 - 7500 zł. Postanowiłem wybrać ofertę najtańszą. Początkowo nie miałem zastrzeżeń, lecz po głębszej inspekcji okazało się, że osoba z którą mam do czynienia nie posiada uprawnień do wykonywania zawodu! Taka sama sytuacja wystąpiła z kolejnym konstruktorem, a dopiero trzeci z nich sprawił, że byłem w pełni usatysfakcjonowany z usługi. Nie zdawałem sobie sprawy, że na rodzimym rynku tak wiele firm prowadzą osoby bez legalnych permisji. Dlatego przy wyborze, radzę dokładnie sprawdzić kogo wynajmujemy.








Nadszedł czas na koncepcję.


Zaczerpnęliśmy ją z Norweskich projektów, które powinny idealnie pasować do dużego areału działki. Niestety, warunki zabudowy spowodowały, że musieliśmy zmienić plan. Doprowadziło mnie to do kolejnego wniosku - przed tworzeniem zamysłu budynku, należy sprawdzić działkę i jej możliwości. 
Na konstrukcje drewniane nałożone są dodatkowe regulacje związane z przepisami przeciwpożarowymi, szczególnie w kwestii elewacji. Konieczne jest zachowanie większych odległości od granic i innych zabudowań, bez tego nie dostaniemy potrzebnego pozwolenia. 

Kolejnym problemem jest wybór kompetentnego wykonawcy. Warto współpracować z nim już na etapie projektowania, by na bieżąco dokonywać konsultacji i eliminować ewentualne błędy. W tym przypadku doświadczenie i umiejętności wyłączyły mnie z tej konieczności, lecz zagłębiając się w Polski rynek, zauważyłem, że panuje na nim ogromny chaos i dezinformacja. Logicznie rzecz biorąc, długi staż firmy oznacza dobrą jakość świadczonych usług. Niestety, w naszym przypadku nic bardziej mylnego. Polacy dopiero poznają rozwiązania szkieletowe, podczas gdy kraje północy udoskonalają je od lat.






Wiele z nich ma własne systemy zabudowy drewnianej. Choć dla osoby nieobytej w temacie wszystkie mogą być identyczne, ktoś doświadczony zauważy różnice. W swoim życiu miałem okazję zgłębić pomysły Skandynawów, Amerykanów i Kanadyjczyków. Należy zwrócić uwagę na fakt, że narody Europy Północnej stawiają na trwałość i długowieczność, z kolei mieszkańcy Nowego Kontynentu na niską, przystępną cenę. Dlatego zatrudniając wykonawcę, warto zwrócić uwagę na system budowy, którego używa.


Podsumowując:


  • przed tworzeniem projektu, sprawdź warunki zabudowy posiadanej działki;
  • zatrudnij doświadczonego architekta, nie musi być jednak obyty w konstrukcjach drewnianych;
  • wynajmij konstruktora - to on obliczy i rozrysuje każdy element. Przy wyborze zwróć uwagę na kwalifikacje;
  • znajdź wykonawcę, który będzie współpracował już w trakcie tworzenia konceptu. Sprawdź, jaki system stosuje, bo to on jest gwarancją satysfakcji z efektu końcowego.
To nie koniec przygody z budową domu szkieletowego. W części II dokładniej opiszę wybór odpowiedniego wykonawcy.






Zapraszam do grupy na Facebook           

   Grupa Nowoczesne Budownictwo Szkieletowe


Zapraszam do oglądania na You Tube        

  ABS Akademia Budownictwa Szkieletowego


Zapraszam do kontaktu  

   e-mail  1mocdrewna@gmail.com






Komentarze

Prześlij komentarz

Czytane najczęściej

Przekrój ścian szkieletowych

Płyty OSB w domu szkieletowym. Dlaczego to błąd?

Montaż okien - dom szkieletowy